Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, na właścicielu zarządcy bądź użytkowniku nieruchomości, na której znajdują się wyroby zawierające azbest, spoczywa obowiązek sporządzenia informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania.
TERMIN ZGŁASZANIA: 31 stycznia 2025 r.
KOGO DOTYCZY OBOWIĄZEK?
Informację sporządza właściciel, zarządca lub użytkownik w dwóch egzemplarzach, z których jeden:
a) osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami przedkładają prezydentowi miasta,
b podmioty prawne, przedsiębiorcy (w tym rolnicy) przekładają bezpośrednio Marszałkowi Województwa Podkarpackiego,
drugi egzemplarz należy przechować przez okres jednego roku, do czasu sporządzenia następnej informacji.
Osoby ujęte w inwentaryzacji:
Nie muszą składać ponownego zgłoszenia, jeżeli stan wyrobów nie uległ zmianie (np. nie zostały usunięte ani nie zwiększono ich ilości).
Jeżeli azbest został usunięty na własną rękę, należy zgłosić tę zmianę do Urzędu Miasta w celu aktualizacji danych w Bazie Azbestowej.
UWAGA: Azbest usunięty w ramach gminnego naboru został już rozliczony i zgłoszony do Bazy Azbestowej – w tym przypadku zgłoszenie przez właściciela nie jest wymagane.
JAK ZGŁOSIĆ AZBEST?
Wypełnij formularze:
Formularz zgłoszenia wyrobów zawierających azbest
Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest.
Złóż je w Urzędzie Miasta w BOK w godzinach pracy urzędu,
pocztą na adres: Urzędu Miasta Stalowej Woli ul. Wolności 7, 37-450 Stalowa Wola.
PODSTAWA PRAWNA
Obowiązek wynika z:
Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań
w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest (Dz.U. 2011 nr 8 poz. 31) – § 10.
Ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity: Dz.U. 2024
poz. 54) – art. 163 ust. 1.