Nowy most na Sanie - największa inwestycja drogowa w regionie
“Witamy na placu budowy największej inwestycji drogowej i mostowej w całym regionie i w województwie Podkarpackim” – tymi słowami prezydent miasta Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny rozpoczął konferencję prasową, która odbyła się nad brzegiem Sanu, w miejscu, gdzie trwa budowa nowego mostu w Stalowej Woli. Obecny na spotkaniu marszałek województwa podkarpackiego Władysław Ortyl zaznaczył: “Na ten moment termin realizacji nie jest zagrożony. Zgodnie z planem most zostanie oddany do użytku w 2026 roku. Jestem przekonany, że ta gigantyczna kwota prawie 400 mln zł to dobrze zainwestowane fundusze, które wspaniale będą służyć gospodarce Podkarpacia. Serdecznie gratuluję tej inwestycji Panu Prezydentowi i Panu Posłowi. Oczywiste podziękowania należą się wykonawcy, który musi sprostać wielkim wyzwaniom konstrukcyjnym i technologicznym. Sam projekt, który naocznie obserwujemy jest bardzo ciekawy technologicznie”. Konstrukcja finansowa budowy nowego mostu było koordynowana przez ówczesnego wiceministra infrastruktury Rafała Webera, który zaznaczył: “Przyznanie środków finansowych 302 mln zł na tę inwestycję było tym momentem, który na pewno zapamiętam do końca życia. Mentalnie jestem bardzo mocno związany ze Stalową Wolą i z inwestycjami, które się tutaj dzieją. Cieszymy się bardzo z tego, że zakres prac budowlanych realizowanych przez firmę STRABAG, posuwa się mocno do przodu”.
Zakres robót obejmuje budowę w nowym śladzie oraz rozbudowę istniejącego odcinka DW 855 o długości 4,6 km, budowę mostu na rzece San oraz rzece Bukowa, budowę trzech wiaduktów drogowych oraz budowę obiektów inżynierskich – 5 przepustów. Most będzie miał długość 1760 metrów i będzie to najdłuższy most na podkarpaciu w sieci dróg wojewódzkich. Składać się będzie z 4 sekcji – niezależnych pomostów, którym nadano odrębne nazwy: estakada południowa, most główny, estakada dojazdowa, estakada północna. Główna część mostu będzie posiadać konstrukcję wantową z dwoma pylonami i wykonana będzie w technologii extradosed, która łączy ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. Wiadukty wykonane będą w konstrukcji ramowej jednonawowej.
"Przeprawa mostowa będzie łączyć miasto Stalowa Wola z gminą Pysznica. Wyznacza ona także nową trasę drogi wojewódzkiej, biegnącej do Zaklikowa. To strategiczna inwestycja finansowana ze środków rządowych, ze środków województwa podkarpackiego. Jest to inwestycja od lat oczekiwana przez mieszkańców Stalowej Woli, Pysznicy, całego regionu. Dzięki współpracy województwa podkarpackiego, pana marszałka Władysława Ortyla z rządem Prawa i Sprawiedliwości, który udzielił tej olbrzymiej dotacji na realizację tego zadania, dzisiaj możemy być świadkami już tak zaawansowanych prac, które pokazują nie tylko ślad drogi, ale już dokładnie widzimy, w którym miejscu będzie przeprawa mostowa. Stoimy właśnie w miejscu, gdzie będzie stał jeden z wantów największego mostu w województwie podkarpackim" - dodał prezydent Nadbereżny.
Do realizacji tej inwestycji wykorzystane zostanie ponad 40 tysięcy m3 betonu, 7 tysięcy ton stali zbrojeniowej, a także pale prefabrykowane, których łączna długość to ok. 20 km.
Obiekt będzie realizowany w technologii szalunku przejezdnego MSS. Rozwiązanie to jest rzadko stosowane w Polsce. Technologia MSS jest rozszerzeniem metody deskowania stacjonarnego o elementy ruchome (przejezdne). Deskowanie o odpowiedniej geometrii przesuwane jest wzdłuż osi obiektu z podpory na podporę.
Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego programu “Mosty dla Regionów”. Koszt budowy drogi i mostu to prawie 380 milionów złotych, z czego 300 milionów to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.