Mobilny Przystanek Przyszłości IPN
3 września 2024 roku na Placu Piłsudskiego w Stalowej Woli zawitał Mobilny Przystanek Historia Przyszłości IPN. Przez trzy kolejne dni ponad trzysta osób, w głównej mierze uczniów stalowowolskich szkół, skorzystało z tej nieoczywistej i nowoczesnej lekcji historii na jego pokładzie. W ostatnim dniu obecności Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości IPN, gościliśmy dra Karola Nawrockiego prezesa Instytutu Pamięci Narodowej.
- „Stalowa wola narodu Polskiego do wybicia się w przyszłość” – to parafraza słów ministra wojskowości II RP, które tak pięknie definiują Wasze miasto. Rzeczywiście, Stalowa Wola jest jednym z najważniejszych symboli II Rzeczpospolitej i myślenia Polaków o tym, że potrafimy zagospodarować swoją niepodległość, gdy nie ma wojen i systemów totalitarnych. Dzieła Eugeniusza Kwiatkowskiego, takie jak Stalowa Wola i Gdynia, mówią nam tak wiele, jako o narodzie gotowym do ciężkiej pracy oraz gospodarczego i ekonomicznego wysiłku. Patrzę na Stalową Wolę jako na piękne miasto, które zrodziło się trudem pracy Polaków, a dziś stanowi element zarówno pięknej przeszłości, jak i przyszłości, w którą prowadzi Państwa prezydent Lucjusz Nadbereżny. Dlatego do Waszego wspaniałego miasta przyjechaliśmy z Mobilnym Przystankiem Przyszłości. Instytut Pamięci Narodowej podobnie jak Stalowa Wola jest instytutem narodowej przyszłości. Mówimy wciąż tę samą historyczną prawdę, opartą o badania naszych archiwistów, naukowców i edukatorów, ale przystosowując ją do XXI wieku. Tworzymy nowe projekty, które wymagają szerszej refleksji – także technologicznej, które Państwu prezentujemy. Nie mogliśmy sobie wyobrazić lepszego miejsca niż Stalowa Wola do zainaugurowania kolejnego tour Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości” – powiedział prezes IPN.
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości to przestrzeń zaprojektowana jako interaktywna wystawa, wyposażona w stanowiska z komputerami i urządzeniami VR (wirtualnej rzeczywistości). Prezentowane tam gry i aplikacje mają na celu pogłębianie wiedzy historycznej, rozwijanie postaw obywatelskich oraz zwiększanie wrażliwości emocjonalnej. Jest to unikalna szansa na zapoznanie się z szeroką gamą gier i aplikacji stworzonych przez Biuro Nowych Technologii IPN.
- Jesteśmy zaszczyceni, że ten ważny tour po Polsce z przystankami historii, w atrakcyjnym, nowoczesnym wydaniu, zaczyna się właśnie w Stalowej Woli. To dla nas wyróżnienie i ważne przesłanie, że do głoszenia przeszłości i przyszłości trzeba mieć „stalową wolę”. Odważne działania Instytutu Pamięci Narodowej pod kierownictwem Pana dra Karola Nawrockiego te „stalową wolę” potwierdza. W czasach, kiedy obserwujemy uderzenie w to co święte, co stanowi naszą tożsamość, co jest rdzeniem naszej Ojczyzny, co stanowi również o naszej przyszłości, jest pod względem instytucjonalnym chronione przez IPN. Gratuluję całemu zespołowi za nowatorskie podejście do edukacji historycznej dzieci i młodzieży. Historia jest nie tylko nauką kształtującą ducha patriotyzmu, dumę i tożsamość, jest też ważną nauką strategii, właściwych wyborów i decyzji – zaznaczył Lucjusz Nadbereżny prezydent miasta Stalowej Woli.
Magdalena Hajduk, dyrektor Biura Nowych Technologii IPN przekazała informacje nt. przeprowadzonej diagnozy potrzeb edukacyjnych wśród młodzieży oraz informacje na temat kilkunastu projektów realizowanych przez IPN, których owocami są m.in. gry, aplikacje, dostępne bezpłatnie na komputery i telefony komórkowe. Dyrektor Hajduk przybliżyła także zawartość Mobilnego Przystanku Historia Przyszłości, który ze Stalowej Woli wyruszył do kolejnych dziewięciu miast, będących na trasie tegorocznego tour.
Projekty Biura Nowych Technologii do bezpłatnego pobrania znajdują się pod adresem:
https://bnt.ipn.gov.pl/projekty/
„Lotnicy – wojna w przestworzach” – najnowsza edukacyjna gra przygodowa, która zadebiutowała 24 stycznia 2024 r. w Londynie na prestiżowych targach edukacyjno-technologicznych Bett London. Produkcja opowiada o dokonaniach polskich lotników walczących w trakcie II wojny światowej. Dostępna na PC i VR.
„Gra Szyfrów” – lektura szkolna i pierwsza produkcja Biura Nowych Technologii. Gra osadzona jest w czasach wojny polsko-bolszewickiej, a zadaniem gracza jest złamanie wrogich szyfrów i unieszkodliwienie pancernych pociągów. Dostępna na PC i VR.
„Warsaw Rising” – strategiczna gra opowiadająca o losach Powstańców Warszawskich. Opowieść o walczącej Warszawie pozostaje w zgodzie z prawdą historyczną, więc powstania nie da się wygrać. Produkcja pozwala poznać historię, rozwijać wartości i kształtować postawy obywatelskie. Dostępna na PC.
„Szybowcowa ‘87” – aplikacja stworzona na urządzenia VR, dzięki której przeniesiesz się do PRL-owskiego mieszkania we Wrocławiu, w którym drukowano prasę podziemną. Mieszkanie jest oddane wiernie oryginałowi, a dodatkowo jest interaktywne. Bez trudu więc powielisz kolejne strony druku czy podsłuchasz przez radio rozmowy funkcjonariuszy SB.
„Świadectwo poMOCY” – etiuda filmowa dostępna na VR. Opowiada o losach rodziny Ulmów, która dała schronienie Żydom w trakcie II wojny światowej. Wskutek donosu cała rodzina wraz z ukrywanymi Żydami została rozstrzelana. Historia przedstawiona jest z perspektywy sześcioletniej Basi. To opowieść zrealizowana w poruszający sposób.