Najnowsze informacje

E-busy będą jeździć po Stalowej Woli

12.09.2016

Jak rozwiązać problem zakorkowanych i zanieczyszczonych miast? Na naszych ulicach najwięcej miejsca zajmują samochody osobowe a najmniej komunikacja zbiorowa, której integralną częścią są autobusy miejskie. Podczas panelu na Forum Ekonomicznym w Krynicy poświęconego Programowi E-bus, zebrani goście zastanawiali się nad potrzebami i wyzwaniami środowisk zaangażowanych w ten program. Do przedstawienia Programu z perspektywy samorządowej został zaproszony Prezydent Miasta Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny.

„Program E-bus ma na celu stworzenie polskiego autobusu elektrycznego, którego kluczowe komponenty takie jak bateria, falownik, układ napędowy oraz infrastruktura ładująca będą produkowane w kraju przy wsparciu rodzimego potencjału naukowo -badawczego.” – czytamy na stronie Ministerstwa Rozwoju, które jest inicjatorem Programu. Zakłada on, że elektryczne autobusy mają być podstawowym środkiem transportu publicznego we wszystkich polskich miastach.

– Chcemy wyprodukować pojazd najlepszy na świecie, konkurencyjny cenowo i w maksymalnym stopniu produkowany w Polsce – powiedziała wiceminister rozwoju Jadwiga Emilewicz podczas dyskusji o programie E-bus, odbywającej się w ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy. – Pierwsze pojazdy do pilotażowych miast powinny trafić w roku 2019 – zapowiedziała.

– Chcielibyśmy, by polski produkt był najlepszym z oferowanych na świecie, by był konkurencyjny cenowo, wyjątkowy jakościowo i oparty na podzespołach w maksymalnej ilości wyprodukowanych w Polsce – mówiła przedstawicielka resortu rozwoju. Ma to być także produkt szyty na miarę konkretnych potrzeb miast.

O tych potrzebach miast, by projekt mógł się prężnie rozwijać, z punktu widzenia samorządowca opowiadał Prezydent Stalowej Woli Lucjusz Nadbereżny. – Samorządy bez wątpienia przystąpią do tego projektu i będą go realizowały z sukcesem. Wielokrotnie udowadniały, że są dobrym narzędziem realizacji ambitnych ważnych projektów w Polsce – mówił włodarz Stalowej Woli. – Dla nas najważniejsze są źródła finansowania zakupu autobusów i całej infrastruktury. Myślę, że dobrze jeżeli projekt danego samorządu byłby oceniany nie tylko z punktu widzenia zakupu samego autobusu, ale żeby te narzędzia były powiązane. Aby funkcjonowała cała sieć infrastruktury technicznej, jak również informatycznej innych narzędzi transportu publicznego np. rower miejski. Ważna jest kwestia ścieżek rowerowych, bezpieczeństwa pieszych, parkingów, park and ride czy park and kiss, czyli tego wszystkiego co może nam stworzyć modelowe rozwiązania transportu. Jeżeli tak będą programowane programy unijne, które będą ze szczebla centralnego, czy regionalnego, to na pewno w horyzoncie czasowym, który postawiło tak ambitnie Ministerstwo – do 2025 roku to jest naprawdę plan do zrealizowania – dodał.

W Stalowej Woli od kilkunastu miesięcy prowadzone są już testy różnych modeli autobusów elektrycznych. – To co najbardziej cieszy, to jest kwestia kilku ważnych ocen naszych mieszkańców. Najważniejsza jest jakość, czyli estetyka przestrzeni, która jest oddana dla pasażera w nowych autobusach elektrycznych. To przestrzeń dla osób niepełnosprawnych, dla matki z dzieckiem, dla każdego. Komfort jazdy w cichym pojeździe – bardzo istotna sprawa i oczywiście ograniczenie emisji dwutlenku węgla – oceniał Prezydent Nadbereżny.

Zwraca też uwagę na bardzo ważną kwestię dla samorządu – jakie koszty generuje transport elektryczny. – Średnio licząc zużycie całoroczne paliwa w takim mieście jak Stalowa Wola, użytkowanie autobusu elektrycznego powoduje blisko 65% niższy koszt eksploatacji, co pozwala z jednej strony zaoszczędzić, albo co istotniejsze z punktu widzenia operatora i budowania dobrej sieci publicznej, planować rozszerzenie kursów – tłumaczył Lucjusz Nadbereżny.

Stalowowolski prezydent zapowiedział, że hutniczy gród przygotowuje się do zakupu w pierwszym etapie przynajmniej 10 autobusów elektrycznych. – W kolejnych etapach chcielibyśmy tworzyć całą sieć również z tymi instalacjami szybkiego ładowania. Zajmujemy się tym od początku tej kadencji. My jako samorząd miasta Stalowej Woli, którego rozwój gospodarczy jest związany z przemysłem motoryzacyjnym, jesteśmy bardzo mocno zainteresowani tematem stworzenia nowoczesnej, przyjaznej komunikacji miejskiej. Program E-bus to szansa dla takich przedsiębiorstw jak należący do HSW S.A – Autosan, który poprzez produkcję polskiego autobusu elektrycznego, może stworzyć produkt nie tylko na rynek krajowy, ale również flagowy produkt eksportowy. To może być bardzo ważny element rozwoju gospodarczego naszych miast.  – mówił.

 

Kalendarz wydarzeń

kwiecień 2024

pon. wt. śr. czw. pt. sob. niedz.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  • Rozwadowski Targ Sta…
22
23
24
25
  • Kuźnia Kariery Stalo…
26
27
28
29
30